De pandemie heeft veel gevraagd van de bedrijven in Nederland. Anderhalf jaar geleden sloeg het weer opeens om. Veel bedrijven raakten bezorgd over het vasthouden van vaste klanten, de transitie naar volledig thuiswerken en natuurlijk de gezondheid van de medewerkers. Daarom werden grote projecten opeens in de ijskast gelegd. En dat juist terwijl B2B bedrijven steeds meer een transitie begonnen te maken naar een B2B marketingstrategie. Voorheen probeerden B2B bedrijven vooral klanten te werven via reclame op zakelijke radiostations, in zakelijke bladen en natuurlijk via cold calling. Maar sinds een aantal jaar zien we dat B2B bedrijven steeds meer geïnteresseerd raken in een B2B marketingstrategie. In deze strategie wordt vooral gebruik gemaakt van zoekmachine advertenties en zoekmachineoptimalisatie. Helaas is door de pandemie deze ontwikkeling tijdelijk gestopt. Omdat we nu langzaam uit de pandemie kruipen gaan hopelijk bedrijven weer investeren n een B2B marketingstrategie. Vandaag vertel ik wat dit precies inhoudt.

 

Waaruit bestaat een marketingstrategie?

Laat ik voor alle duidelijkheid eerst zeggen dat het hier gaat om een online marketingstrategie. Online marketing bestaat voornamelijk uit zoekmachine advertenties en zoekmachineoptimalisatie. Veel B2B bedrijven hebben een lange tijd weinig gebruik hiervan gemaakt omdat het in de B2B sector vaak gaat over lange en dure contracten. De conversie van een online marketing actie is daarom vaak veel lager in de B2B sector. Toch kan het erg winstgevend zijn. Stel je eens voor dat jouw schoonmaakbedrijf in Amsterdam organisch wordt gevonden op de zoekopdracht “schoonmaakbedrijf Amsterdam”. Dat kan voor ontzettend veel klandizie zorgen. Dit is precies wat zoekmachineoptimalisatie doet. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk een continu proces dat de relevantie en kwaliteit van jouw website verbeterd. Hoe relevanter het bedrijf is voor een zoekopdracht, hoe hoger het bedrijf zal komen in de zoekmachine resultaten. Dat is natuurlijk wat elk bedrijf wil. Het klopt natuurlijk nog steeds dat de conversie in de B2B sector lager is, maar vaak verdient een bedrijf veel meer aan 1 verkoop.

 

De B2B marketingstrategie

Door gebruik te maken van zoekmachine advertenties en zoekmachineoptimalisatie creëert een bedrijf een B2B marketingstrategie. Dit kan een bedrijf zelf doen, maar je kan er ook voor kiezen om hier een bureau voor in te schakelen. Dat bureau gaat dan samen met jou kijken wat de beste aanpak is voor uw B2B marketingstrategie. Zeker als u weinig af weet van online marketing kan dit een slimme investering zijn. De onlinemarketingwereld kan namelijk erg ingewikkeld zijn en veranderd continu. Daarom kan het goed zijn om een professional in te schakelen.